IngerMarlies Leeuwenburgh

header

Mij-tijd

Gisteren had ik weer zo’n dag die van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat was gevuld. Echt zo’n dag waarop ik vroeger zou hebben gezegd: ik heb het drukdrukdruk. Maar zo ervaar ik het niet meer. Ik zorg voor voldoende Mij-tijd.

Wat is mij-tijd?
Mij-tijd is tijd voor… mij. Mij-tijd is tijd die je neemt om stil te staan bij wat er bij jou van binnen speelt. Mij-tijd is tijd dat je niks hoeft. Je hoeft zelfs niet stil te zitten. Mij-tijd is heel goed mogelijk tijdens de was opvouwen, tijdens de strijk, tijdens handwerken, tijdens koken, tijdens wandelen in het bos. Maar mij-tijd is minder handig tijdens autorijden, tijdens het shoppen, of als je met vriendinnen of partner gaat wandelen.
Mij-tijd is uiterlijk een stille tijd. Maar van binnen gebeurt er veel.

Mij-tijd is tijd om te dagdromen, om een beetje te filosoferen, om je gedachten te laten passeren, om te voelen, om naar je intuïtie te luisteren. Zonder dat je er verder direct iets mee moet.

Mij-tijd zorgt op zachte wijze dat je je leven ordent. Door mij-tijd te nemen wordt je je bewuster van wat er van binnen bij je speelt. Het maakt dat je dichter bij jezelf komt en kunt blijven. En zo dat je makkelijker keuzes kunt maken die bij jou passen.

Zorg iedere dag voor mij-tijd. Al is het maar een half uurtje. Persoonlijk vind ik het heerlijk om mij-tijd te hebben na het avondeten. Maar ik creëer onbewust ook altijd mij-tijd voor het naar bed gaan. Ik doe dan allemaal van die kleine ‘klungeldingetjes’, zoals nog wat opruimen, oorbelletjes opzoeken, mijn nagels vijlen – allemaal van die kleine dingetjes. Of – helemaal favoriet – ik zit wat te kleuren of ik schrijf in mijn blanco boek, zomaar wat er in mij opkomt. Het is mijn dagafsluit-naarbedgaan-ritueel. En stoor me dan alsjeblieft niet, want dit is mij-tijd. Daarna kan ik rustig slapen gaan.  🙂